Felanmälan
Allmänt
Ibland går saker sönder eller blir fel. Värt att tänka på vid sådana tillfällen är vad du själv, som bostadsrättsinnehavare, är ansvarig för och vad föreningen har för ansvar.
Allting i lägenheten, från insidan av väggarna, golvet, taket och inåt, är bostadsrättsinnehavarens eget ansvar. Fel som uppstår här får du åtgärda själv. I detta ingår även fast monterade inventarier så som vattenblandare, toalett, vattenlås, rör till stammar, puts och kakel på väggar, el mm.
Allting mellan lägenheterna samt vind och källare och allt exteriört, är föreningens ansvar. Till detta räknas t ex: stammar, vattenledningar (innanför väggarna), tvättstuga, trapphus, utsidan av entredörrar, tak mm.
Städning av trapphus sker via SBC.
Om du behöver felanmäla någonting gör du det till vår fastighetsskötare SBC. Kontaktuppgifter finns även anslagna i porten.
Felanmälan
Vid fel, registrera din anmälan på www.sbc.se/felanmalan (föredraget sätt) eller kontakta kundtjänst.
Kundtjanst@sbc.se
0771-722 722
Öppet vardagar kl. 07.00-21.00.
*OBS! Vid arbeten i bostadsrättslägenheten debiteras normalt den boende för åtgärden.
Jourtjänst
Dygnet runt fastighetsjour. Vid akutsituationer efter kl. 16.00 samt helger, ring 08-18 70 00. Med akut menas fara för person och fastighet. Det kan vara elfel, vatten som sprutar eller stigande vatten i avlopp. Det avser alltså fel som inte kan vänta till nästkommande dag. Jourtaxa tillkommer.
*OBS! Vid brand ring 112.
Låssmed
För akut hjälp med låsöppning till din lägenhet, kontakta låssmed med jourtjänst, t.ex. Låsman tel 08-840014 eller Låssnabben tel 08-6424243.
Bredband
Vid problem med bredband som tillhandahålls via föreningens gruppavtal med Ownit, kontakta Ownits support.
Felparkerade fordon
Parkering på föreningens mark är förbjudet utan tillstånd av styrelsen. Tillsyn görs av Parkit.
Se Medlemssida för instruktion om inhämtning av tillfälligt P-tillstånd.
Felparkerade fordon på Stockholm stads mark anmäls till Trafik Stockholm via appen Tyck Till Stockholm eller via telefon 08-651 00 00.
Grannar
Om du upplever störningar från grannar, notera datum/tid och typ av störning i det störningsschema, som finns att ladda ner under Dokument. Skicka sedan ifyllt schema till styrelsen.
Brandvarnare
Vid pipande eller ej fungerande brandvarnare, skicka ett mail till styrelsen.
Vattenskada
Har olyckan varit framme och du fått en vattenläcka i din lägenhet och undrar vad som gäller då?
Nedan finns tre länkar som då förhoppningsvis kan svara på dessa frågor.